Kuszkusz

Kuszkusz

Felhőatlasz - Cloud atlas (2012)

2019. február 20. - Kuszkusz

 

 

Felhőatlasz

 

Mivel a Wachowski testvérek neve van, akinek semmit nem jelent, de ha azt mondom, hogy Mátrix, akkor mindenki tudja miről van szó. Nagy kaliberű, űberfasza és kultfilm. Valami ilyesmire számítottam Wachowski-ékezen filmjétől is, ami nem hogy nem okozott csalódást, de igazán kellemesen csalódtam. A játékidő baromi hosszú, közel 3 óra, így esélyes volt, hogy nem tudják kitölteni a játékidőt, ezért fölösleges jelenetekkel lesz tele. Tévedtünk. A 164 perc minden egyes másodpercét megragadták, hogy valami maradandót alkossanak, amiről biztosan beszélni fognak az emberek. Így is lett: Ki jót, ki rosszat, de mindenki beszélt róla, mikor a mozikba került.

1849 és 2321 között 6 történet bontakozik ki. Minden történet más és más, különbözőek az élethelyzetek, különbözőek a szereplők, de egy valami mégis azonos (nem lövöm le a poént). A 6 történetben vannak viccesebbek, drámaiabbak, de a lényeg mégis az, hogy megértsük és meglássuk, hogy az életünk és tetteink milyen hatással vannak más életére, hogy minden mindennel kapcsolatban van. Véletlenek nincsenek.

Először a színészeket szeretném kiemelni. Talán hatan vannak azok, akik keményen megdolgoztak a pénzükért és minden tudásukat beleadva vitték a képernyőre karaktereiket. Igen, karaktereiket, többesszám. Tom Hanks, Halle Berry, Hugh Grant és még páran voltak azok, akik több szereplőt is életre keltettek. Különböző korban élő, különböző rasszba tartozó, más-más nemzetiségű és nemű figurák sokaságába lehelnek életet és milyen jól csinálják! Halle Berry 


...akinek elsőre nem tetszett, az nézze meg még kétszer....imádni fogja...sok apró részlet van amin először át tudunk siklani, de amúgy fontosak lehetnek. Akinek nem jött be, annak valószínüleg inkább "nem jött át" 

A filmben a történetek közötti vágások egyszerűen zseniálisak. A könyv nem így követi le a történetek egymás utániságát, mint a film.

szürreális látványvilág

Azért ez nem az a film amit haverokkal, közben dumálva, röhögve, folyamatos evés-ivással is működik. Vagy ha az embernek nincs ideje (vagy idegrendszere) hogy nyugodtan végigüljön 3 órát, az bele se kezdjen. Ha viszont ilyen egyedül filmnézős, elmélkedős, belemerülős hangulatban kapja el az embert, akkor nagyon meghálálja azt a szűk 3 órát.

Ez a felemelo film kitolja a tortenetmeseles eddig ismert hatarait, osszekapcsolva 6 fantasztikus tortenetet, atolelve tobb mint 500 evet. Ha hiszel benne, hogy egy pillango szarnyait meglibbentve hurrikant indíthat el, akkor ez a film oriási elmenyt nyujt majd, ahogy a kulonbozo karakterek osszekapcsolodnak a valosag bonyolult retegeiben. 
A mult, a jelen és a jovo egyforma fontossaggal bir a Felhoatlaszban - ahogy a mi eletunkben is. A Wachowski tesvérek újabb mesterművet alkottak 

Még valami. A zene jó, látvány jó, rendezés jó, összességéban minden eléri az átlagot, de mi ért volna Oscart, melyik szinész zseniális alakítása???  Más..a magyar szinkron....engem kimondottan idegesített akreált magyar " régies " beszéd!!Az angolban ez így bejön, mert az idióta angolok és amerikaiak már a százötven évvel ezelőtti nyelvüket sem értik meg, de a magyar, igen! A Halotti beszéde stílusában kellett volna fogalmazni, nem ebben a böngyölösen igasságos igasság -os stílben. Amúgy az Ember Tragédiája fényévekkel jobb mű, ha már valaki megemlítette. Megérne egy hálivúdi feldolgozást, meg az Alapítvány trilógia is!! Meg Harlan technikus is, az Én a robot egy kalap, meg a  szr volt......sy!! Meg a 200 éves ember is. Robin Willams ide, vagy oda!!

Mint ahogy az előttem szóló is mondta, látványban tényleg odatesz, de zeneileg... Hihetetlen milyen csodálatos zenei alkotásokat lehet ebbe a filmben hallani. Engem már csupán a zene is megfogott a filmben, és akkor még nem mondtam a többi egyéb elképesztő zseniális dolgot a filmben... 
Amit írtam ezek mind szubjektív saját vélemények, azért írtam hogy nehogy végül többségben legyenek a negatív kommentek, és végül egy olyan személy akinek fontos lenne hogy megnézze (esetleg a mondanivaló miatt), ne nézze meg...

Először moziban láttam, a premier napján. Lement a stáblista is a végén, és ülve maradtam, pedig majd beh..tam, és egy része eléggé zavaros volt. Aztán megnéztem egy héttel később, ugyanott. Ugyanaz a hatás, de már tisztábban láttam az összefüggéseket. Azóta kb. 3-4-szer néztem itthon. Különleges az atmoszférája, a hangulata, és már önmagában ez sokat jelent nekem. 

A történeteket pedig több féleképpen lehet összefűzni, értelmezni. Ha klisészerűen nézzük, a jó és rossz harca, de lehet az önmagunkért való kiállás megfogalmazása, küzdelem az igazságért, vagy a konvenciók elleni lázadás, de talán legérdekesebb a "történelem ismétli önmagát" effektus, hisz a film kezdetén az első idősíkban feldereng a múltból a kannibalizmus, majd az utolsó idősíkban meg is jelenik ismét. De ugyanerre példa, hogy az első idősíkban az újvilágban indul a történet, és az utolsóban egy új világban (más bolygón) fejeződik be. De ez a gondolat már a keleti vallásfilozófiák felé terel minket... 

"Minden határ egy elfogadott konvenció, amely arra vár, hogy átlépjünk rajta. De csak akkor tudjuk átlépni, ha előbb felismerjük, hogy azt tesszük." Talán a filmnek ez a tételmondata arra is igaz, hogy át kell lépnünk azokon a sztereotípiákon és konvenciókon, amelyek mentén egy filmet megítélünk...

Ez tipikusan olyan film, amit másodszor-harmadszor nézni sokkal élvezetesebb, mert csak akkor esnek le azok az apró utalások, amiket elsőre sajnos nem veszünk észre, hisz nem áll össze a történet. (eleve ökörség 25 éves kor alatt megnézni.. és aztán itt okoskodni) Amúgy az egyes történetszálaknak inkább a hangulata fogott meg, mint a történetek közötti kapcsolat. Szerintem nagyon jól megoldották a hat sztori egybegyúrását. Az is tetszik, hogy miközben már egy új idősíkban vagyunk, még az előzőből mesél a narrátor... de a másik idősík eseményére is érvényes a szöveg. Na a lényeg, hogy ez tipikusan sokszor nézős film. 

Nem a logikával kell törődni -mert szerintem a "karma" az egy ökörség- hanem a történetszálak hitelességével, hangulatával. Pl van a filmben egy homokos történetszál. Nekem ez volt az első filmem, ahol nem kaptam hányingert a homokosok látványától. Ahol elhittem, hogy ez a két ember szereti egymást. A másik a szöuli lány története. Önfeláldozás egy nőtől (női színésznő) ezzel  nagyon nehezen azonosul egy férfi mozinéző, de itt nem volt vele gondom. 

A sztorinak meg kábé az a lényege, hogy vannak embertípusok amik életeken át öröklődnek. Ezért egy picit mindenkinek örökölt a tulajdonsága. De alakíthat is rajta. Pl Tom Hanks-nél láthatjuk, hogy egyszer jó alakít, egyszer rosszat. Folyamatosan ugyanazok a gondolatok gyötrik: "a gyenge elveszik, az erős felfalja". De van amikor el tudja ezt nyomni, van amikor nem. Aztán van a szöuli lány,. aki az 1800-as években még csak az apjával száll szembe, mert dolgozott benne az igazságérzet.. Később egy rendszerrel.. amely mártírt csinál belőle. Majd később istenként tisztelték. És ott van a menthetetlenül gonosz, aki minden idősíkban egyre gonoszabb, és a végén már ő lesz a sátán, aki az emberek gondolataiban él. (az istennő ellenpontja) Szóval van némi logikája a filmnek, de kár vele törődni. Hagyni kell, hogy a hangulat  magával ragadjon.

 

 

 

 

egy csöppnyi lmbt jelenlét. A meleg 

A bejegyzés trackback címe:

https://kusz.blog.hu/api/trackback/id/tr4114637552

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása